De geslaagde school

Paperback
Volume
206 p.
€ 20,00

Dit boek biedt een gedegen, objectieve en heldere kijk op het Franstalig en Nederlandstalig onderwijs in ons land. Het onderscheidt zich door haar economisch perspectief op het onderwijs, en het nemen van recente cijfers en feiten als uitgangspunt. In een context van toenemende heterogeniteit in de leerlingenpopulatie, focust het boek op de dubbele opdracht van het onderwijs: excellentie en sociale mobiliteit. Het gebruikt internationale vergelijkingen en verwijst naar bewezen evidentie in het buitenland. Op die manier komt het tot enkele verrassende vaststellingen, zoals het onrustwekkende verband tussen de werking van de sociale lift en ongelijkheid op school, of tussen de werking van de sociale lift en succes op school. Het boek snijdt ook verscheidene fundamentele thema’s aan die het vanuit een originele invalshoek belicht: gelijke kansen, sociale mix, vroegtijdig schoolverlaten, aansluiting met de arbeidsmarkt, financiële educatie en financiering van het leerplichtonderwijs. Voor elk thema wordt een vergelijking tussen het Nederlandstalig en het Franstalig onderwijssysteem gemaakt, met op het einde van elk hoofdstuk enkele concrete beleidsvoorstellen.

Productdetails
Productdetails
ISBN9789073626553
Jaar2017
NUR840
Formaat170 x 240 mm
Volume206 p.
OrganisatieItinera Institute
Over de auteur
Jean Hindriks is gewoon hoogleraar aan de UCL waar hij economie doceert. Hij is lid van het Centre for Operations Research and Econometrics en medeoprichter van het Itinera Institute. Hij doceerde aan de universiteiten van Essex en Exeter, en aan het Queen Mary College in Londen. Hij doet onderzoek naar overheidsfinanciën en onderwijseconomie.
Kristof De Witte is hoofddocent aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven, bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Maastricht en visiting fellow van Itinera. Aan de KU Leuven is hij directeur van het onderzoekscentrum Leuven Economics of Education Research.