Nieuws

Sluiten
Sluiten
Bestseller-auteur kiest voor self-publishing

Bestseller-auteur kiest voor self-publishing

Heb je een manuscript klaar en overweeg je om het boek zelf uit te geven, stuur ons dan een bericht op info@skribis.be of bel ons op 09 244 72 68. 

Lees nu het interview met auteur Jan Longeval.

Een boek van het niveau God Dobbelt niet op de beurs vergt een lange voorbereiding. Hoeveel tijd denk je aan het manuscript besteed te hebben?

Het manuscript is geschreven in 10 à 11 maanden. Kalendertijd zegt echter niet alles. In aantal uren schrijven en research heb ik er in die periode zo'n 2500 uur aan gewerkt.

God dobbelt niet op de beurs is een maand na de verschijningsdatum (29 maart) aan zijn derde druk toe. Hoe verklaar je het succes?

Ik heb het voordeel al een reputatie te hebben binnen de beleggerswereld en kon van een grote aandacht genieten in de pers (De TijdTrends MagazineDe Standaard, enz.). Het thema van het boek, beter beleggen voor een beter leven, appelleert ook aan een maatschappelijke noodzaak. Ik heb enkel positieve lezersreacties gekregen, die allen zeggen verrast te zijn door de inhoud. Dankzij de sociale media (Facebook, Twitter en LinkedIn), die ik ook zelf bespeeld heb via de eigen website www.goddobbeltniet.eu, is er zo een positieve, zelfversterkende perceptie ontstaan. Maar je moet je ervan bewust zijn dat succes in de boekenmarkt niet enkel gedreven wordt door de intrinsieke kwaliteit van het boek. Een beklijvende titel en een intrigerende cover en achterflap kunnen het verschil maken tussen succes en fiasco. Over beide heb ik dan ook lang nagedacht. Ik heb bijvoorbeeld het fantastische verhaal achter het schilderij op de cover helemaal vooraan het boek geplaatst, waar doorgaans een blanco pagina is. Het idee is dat de titel en de cover de potentiële koper nieuwsgierig maken, hem of haar het boek doen openslaan, waarna de uitleg op de eerste pagina de doorslag moet geven.

Heb je de uitgeefmarkt grondig verkend vooraleer je besloot om zelf je boek uit te geven? Wat zijn volgens jou de voordelen hiervan?

Ik heb geen grondige analyse gemaakt van de uitgeefmarkt. Ik heb gesproken met één succesauteur en met één expert uit de sector. Beiden zeiden hetzelfde: de auteur verdient ocharme circa 2 euro per boek en de steun van de uitgever is niet al te groot. Toen de succesauteur, die toch 10.000 boeken heeft verkocht, me zei dat zijn uitgever recent zelfs niet meer op zijn e-mails antwoordde, was mijn keuze voor zelfpublicatie vlug gemaakt. Ik heb wel het voordeel dat ik al vele contacten bij de pers heb en dus zelf kan instaan voor de promotie en de PR van het boek.

Welke kwaliteiten moet je als auteur hebben om je boek zelf te promoten en te verkopen?

Je boek zelf uitgeven is een volwaardig ondernemingsproject met alle voor- en nadelen van dien. Je hebt de volledige controle over het proces, maar je krijgt ook te maken met alle praktische beslommeringen. Je draagt zelf de vaste kosten, maar eens die gedekt zijn en de verkoop goed loopt, verdien je er ook nog iets aan. Succesvolle ondernemers hebben gemeen dat ze zeer volhardend zijn. Wie zelf een boek uitgeeft en promoot, moet ook zeer volhardend zijn om succes te hebben.

Hoe tevreden ben je over de samenwerking met SKRIBIS?

Ik ben zeer tevreden, in het bijzonder over de werkelijk uitstekende ondersteuning door projectleider Pieter Borghart. Jullie hebben ook het voordeel om de verzending professioneel te kunnen organiseren. Een punt van aandacht is de doorlooptijd van herdrukken, die mijns inziens – omwille van het succes van mijn boek – korter zou mogen zijn.

Jan, bedankt voor dit interview en we nemen je laatste opmerking ter harte!

Ook van plan om een boek uit te geven?

Contacteer ons op info@skribis.be of via 09 244 72 68

25-04-19