Stelregels voor vormgeving

Laat vormgeving aan professionele vormgevers over

Heel wat self-publishing platformen bieden online opmaakfaciliteiten aan, waarmee je zelf aan de slag kan voor het ontwerp van de kaft of de lay-out van het binnenwerk (‘zetwerk’). Het gebruik van dergelijke ‘opmaaksjablonen’ gaat echter vaak ten koste van de grafische kwaliteit van je boek.

Het adagium ‘schoenmaker blijf bij je leest’ is hier van toepassing. De vormgeving van een basisontwerp of stramien, met inbegrip van de juiste marges en typografie, is specialistenwerk. Dat geldt evenzeer voor het ontwerpen van aantrekkelijke kaften. Daarom plegen we hierover in de loop van het begeleidingstraject [interne link] intensief overleg. Niet alleen inhoudelijk maar ook vormelijk concurreren onze publicaties idealiter met de boeken die reguliere uitgeverijen op de markt brengen.

Een goed ontworpen cover prikkelt de nieuwsgierigheid

Boekhandels hechten veel belang aan het omslag. Zij weten als geen ander dat een goed ontworpen kaft een eerste factor is in het verkoopsucces van een boek. Niet alleen de titel, maar ook het beeld en/of de typografie van het ontwerp moeten de lezer meteen aanspreken. Het lettertype en de corpsgrootte van de verschillende elementen (titel, ondertitel, auteur) zijn hierbij cruciaal.

SKRIBIS doet hiervoor een beroep op verschillende boekontwerpers, elk met hun eigen specialisatie en specifieke stijl. Al in het eerste verkennend gesprek [interne link] polsen we naar de voorkeuren van de auteur. Om een idee te krijgen van de mogelijkheden op het vlak van coverontwerp, kan je hier een portfolio bekijken.

Een goede bladspiegel en duidelijke typografie bevorderen het leesplezier

Sommige boeken zijn wel inhoudelijk interessant, maar om een of andere reden slagen hun lezers er niet in om het boek uit te lezen. De reden hiervoor ligt in dat geval bij de leesbaarheid, of het gebrek eraan. Soms hoor je weleens dat lay-out prijzig is en niet eens echt opvalt, maar dat is precies ook de grote kracht van goed zetwerk.

Typografie en bladspiegel hebben een cruciale impact op het leescomfort en -plezier. Het gaat onder meer over de keuze van de lettertypes, de grootte van het corps of de lettergrootte, de lengte van de regels, het gebruik van witruimtes en interlinie, de grootte van de afbeeldingen, en nog veel meer. Gespecialiseerde boekontwerpers zijn vertrouwd met de typografische regels en passen die consequent en strategisch toe. Om een idee te krijgen van de mogelijkheden op het vlak van zetwerk, kan je hier een portfolio bekijken.

Professionele vormgeving heeft een kostenplaatje

Niet alleen ‘teksten schrijven’, maar ook ‘boeken maken’ is een vak apart. Vandaar deze gouden raad: investeer in professionele lay-out en coverontwerp! Meer dan afwerking of papierkeuze [interne link] is het in de eerste plaats de vormgeving die de uitstraling van je boek zal bepalen. Een luxueus gedrukt en afgewerkt boek dat slecht ontworpen is, is eigenlijk zonde van het geld.

Enkele indicatieve prijzen:

  • coverontwerp: € 150 tot € 300, afhankelijk van de input en grafische complexiteit
  • lay-out: € 4,00 tot € 20,00 per pagina, afhankelijk van het type boek en de complexiteit van het zetwerk

Vragen over vormgeving? Contacteer ons op info@skribis.be of vul hier het contactformulier in.