Factoren die de oplage bepalen

Marktpotentieel

Het verkooppotentieel van je boek hangt af van het thema, je bekendheid als auteur, het bestaan van concurrerende uitgaven en je marketingplan en ondernemingszin. Sommige onderwerpen hebben een langere levensduur (‘longsellers’), terwijl andere thema’s zeer actualiteitsgebonden zijn. Ook het genre speelt een rol: non-fictie wordt gemiddeld in hogere oplages gedrukt dan romans en poëziebundels.

Zwart-wit of kleur

Boeken met een binnenwerk in zwart-wit kunnen relatief goedkoop in kleine oplages gedrukt worden. In dit segment heb je zeer interessante prijzen vanaf 100 ex., maar ook de stukprijs van nog kleinere oplages is betaalbaar.

Voor publicaties in kleur, zowel offset als digitaal, adviseren we een minimale oplage van 150 à 200 ex. De opstartkosten voor kleurendruk liggen immers een stuk hoger.

Afwerking van het boek

Garenloos gelijmde boeken kunnen vanaf 20 ex. gedrukt en afgewerkt worden. Voor garengenaaide softcovers en hardcovers adviseren we een startoplage van 200 à 250 ex. Bekijk hier een overzicht van de verschillende afwerkingsmogelijkheden.